„Muzyka – to sztuka, której tworzywem są dźwięki organizowane zwłaszcza w czasie, źródłem dźwięku są: głos ludzki, instrumenty muzyczne i przyrządy elektroakustyczne.”
Koncepcja wychowania muzycznego w wieku przedszkolnym zakłada następujące formy aktywności:
* ruch przy muzyce-pozwala dzieciom początkowo na spontaniczne, a w późniejszym czasie na zorganizowane i kontrolowane wyrażanie swoich emocji.Uczy kreatywnośći i ekspresji ruchowej.Uwrazliwia na barwę dźwięku,jego wysokość.Pozwala bawić się rytmem, tempem muzyki.
* aktywne słuchanie muzyki
* śpiew- pozwala dzieciom w wieku przedszkolnym w przyjazny , wesoły i pogodny sposób zrozumieć otaczającą go rzeczywistość.Zajęcia wykorzystujące te formę aktywności uczą prawidłowego oddechu,interpretacji, poszerzają słownictwo i skalę głosu dziecka .
* gra na instrumentach-ta najżywiej odbierana i naciekawsza dla dzieci forma obcowania z zaczarowanym światem muzyki.Dzieci poznają stopniowo wszystkie instrumenty z całego bogatego instrumentarium Carla Orffa .Zapoznają się z ich wyglądem, brzmieniem.Bawiąc się tworzą żywą orkiestrę , a ćwiczą jakby przy okazji -poczucie rytmu, pamięć muzyczną, zdolności manualne.Uczą się wspołuczestnictwa i współdziałania w grupie rówieśniczej....
Bardzo często rekwizyt w dłoni małego dziecka jakim jest w tym wypadku instrument perkusyjny pozwala mu zapomnieć o tremie, pozbyć się swych zahamowań i strachu przed grupą...
Ciekawie i barwnie prowadzone zajęcia - to klucz do sukcesu jakim są uzyskane efekty w procesie kształcenia muzycznego małego muzyka . Jego uśmiech i szczera chęć uczestnictwa w zajęciach oraz gotowość do wspólnej zabawy z muzyką to dla nas nauczycieli największa nagroda.