Zalecone ćwiczenia logopedyczne

 ćwiczenia stymulujące:

  1. percepcję słuchową
  • opowiadanie przez dziecko tego, co zostało przeczytane lub opowiedziane przez rodzica,
  • mówimy nazwy 2, a potem 3 obrazków, dziecko układa zgodnie z usłyszaną kolejnością,
  • ćwiczenia słuchu fonemowego – różnicowanie wyrazów o podobnym brzmieniu.
  1. koordynację wzrokowo – ruchową
  • piosenki związane z pokazywaniem części ciała np. „Głowa, ramiona, kolana, pięty…”, „Tu lewą mam nóżkę, a tu prawą mam…”, itp.
  1. analizę i syntezę wzrokową
  • szukanie różnic i podobieństw na obrazkach- rysujemy dwa takie same obrazki z jedną różnicą; My korzystamy także z książeczek „Kolorowy las” i „Kolorowe morze” Wydawnictwa Nasza Księgarnia- piękne, dostosowane do wieku 2-4 latka, nie dostaje się oczopląsu od wielości detali, a zarazem wyszukanie różnicy nie jest zbyt banalne. Duży plus za poręczny rozmiar, dzięki któremu dziecko może samo trzymać książeczkę w rączkach.
  1. ćwiczenia kategoryzacji
  • segregowanie klocków kolorami/ kształtem,
  • kategoryzowanie tematyczne- dziecko dzieli obrazki ze względu na łączącą je cechę np. meble/pojazdy, jedzenie/zwierzęta itp.
  1. posługiwanie się sekwencjami ruchowymi, wzrokowymi, słuchowymi, czasowymi i in.
  • odtwarzanie ciągu obrazków np. kurka, kurka, krówka – naśladowanie lub kontynuowanie sekwencji wzrokowych,
  • zapamiętywanie i układanie obrazków pokazywanych jednocześnie (pamięć symultaniczna) lub po kolei (pamięć sekwencyjna),
  • trening myślenia przyczynowo-skutkowego- korzystamy z zestawu „Opowiem Ci mamo”, Wydawnictwo Alexander (10 historyjek 4-elementowych, które należy ułożyć w odpowiedniej kolejności, aby opowieść miała sens).
  1. usprawnienie właściwego toru oddechowego
  • bańki mydlane, dmuchanie świeczek/balonów, dmuchanie przez słomkę piłeczek z papieru, itd.
  1. naukę czytania samogłosek
  • A, U, I, O, E, Y- wydrukować, wyciąć, malować razem z dzieckiem, itd.,
  • dodatkowo korzystamy z „Elementarza dla dzieci z dysleksją”, Wydawnictwo Nasza Księgarnia- absolutnie genialna pozycja- nauka liter, sylab oraz całych wyrazów. Do tego bardzo ciekawe treści, masa ciekawostek, duża czcionka. Niech nie zniechęca Was tytuł, świetnie przygotowana pod kątem dzieci, które chcą nauczyć się rozpoznawać literki, składać sylaby i czytać. 
  1. nauka poprawnej artykulacji
  • Program słuchowy „Słucham i uczę się mówić”, Wydawnictwo Arson,
  • „Pucio i ćwiczenia z mówienia” Wydawnictwo Nasza Księgarnia- Pucia chyba nikomu nie trzeba specjalnie przedstawiać. To cała seria książek dla najmłodszych, w których główny bohater uczy się pierwszych słów, a w powyższej- trzeciej części- tworzy swoje pierwsze zdania zgodnie z regułami gramatyki. 
  • „Wierszyki ćwiczące języki” Wydawnictwo Nasza Księgarnia- łatwe do powtórzenia przez dziecko wierszyki, zabawne ilustracje, poczucie humoru, wielki plus za konkretne wskazówki na co zwrócić uwagę podczas konkretnego ćwiczenia.
  • „Zeszytowy trening mowy”, Wydawnictwa Nasza Księgarnia- kontynuacja „Wierszyków ćwiczących języki”, dobra, pożyteczna zabawa- tak można byłoby podsumować tę pozycję. Sporo gier i zabaw, w których laitmotivem są ćwiczenia trudnych głosek, a ponadto ćwiczenia sprawności grafomotorycznej, słuchu fonemowego oraz rozwijania wyobraźni twórczej.


Załączniki:
 do góry