Edukacja matematyczna w przedszkolu – cele szczegółowe
Cele wynikają z Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego. Obejmuje zagadnienia takie jak:
- orientacja w przestrzeni – umiejętności orientowania się w schemacie własnego ciała, określania kierunków w otwartej przestrzeni;
- dostrzeganie regularności w szlaczkach, mozaikach, konstrukcjach;
- liczenie – przeliczanie elementów, dodawanie, odejmowanie, dzielenie po równo, łączenie w równoliczne grupy (przygotowujące do mnożenia);
- zapoznanie ze znakami matematycznymi: +, -, =, <, >;
- zapoznanie z symbolicznym zapisem liczb w postaci cyfr;
- rozwiązywanie prostych zadań tekstowych;
- układanie prostych zadań tekstowych, gier;
- dokonywanie pomiaru długości, porównywanie wagi, objętości;
- rozwijanie intuicji geometrycznej;
- wprowadzenie w świat figur płaskich i brył;
- orientacja w czasie;
- poznanie wartości pieniądza i rozróżnianie niektórych nominałów.
Do zabaw matematycznych można wykorzystać kamyki, wieszaki, klamerki, pudełka, kartoniki, patyczki po lodach, guziki, kapsle i wiele innych podobnych ,,śmieci”. Dzieci z wielkim zainteresowaniem i zaciekawieniem oglądają tego typu przedmioty i nimi manipulują.