Polskie zwyczaje i tradycje Wielkanocne
Polskie zwyczaje i tradycje Wielkanocne
Mowa i aktywność słowna : poznawanie i rozumienie siebie i świata poprzez słuchanie słowa czytanego przez dorosłych, historyjki obrazkowe, ilustracje, filmy, bajki, rozmowy, samodzielne tworzenie opowiadań, historyjek, inscenizacje z mamą i tatą, rozwiązywanie zadań logicznych, zadawanie pytań, opisywanie, gry słowne, zagadki
przykłady: słuchanie bajki pt. Wiosenna bajka Wielkanocna, próby opowiedzenia, odpowiadanie na pytania typu; co było dalej, co się potem wydarzyło, ilustrowanie tego, co było zabawne. tworzenie prostych kukiełek samodzielnie zrobionych przez dziecko, występujących w bajce postaci, wymyslanie zabawnych dialogów na temat. Oglądanie bajek o tematyce dziecięcej, związanej z WIELKANOCĄ, próby samodzielnego tworzenia historii przez dziecko lub mamę ,tatę i wymyślania zakończenia. Wymyślanie zagadek i rebusów słownych typu: to, o czym myślę jest małe, podłużne, ma skorupkę, jest delikatne itd., opisujemy wtedy cechy, czynności a dziecko zgaduje, rozmawiamy o tym, dlaczego obchodzimy Wielkanoc, skąd wzięły się tradycje religijne, a skąd świeckie np. święcenie palm, pokarmu, symbolika jajka, baranka lub zabawne zwyczaje Śmigus-dyngus. Niestety dzieci nie będą mogły doświadczyć tego w pełni w tym roku ale postarajmy się przekazać im to jak najlepiej, ponieważ wiąże się to z naszą kulturowością, tożsamością.
Poznajemy głoskę i literę F,f w słowie np. fala, foka, fajka, foto, film. wyszukujemy w pamięci słowa, rysujemy je tworząc słownik obrazkowy, piszemy po śladzie pisaną i drukowaną, wielką i małą literę np. w mące, w maku, układamy ją ze sznurka, rolujemy z plasteliny.
Zachęcamy do samodzielnego czytania wyrazów i zdań zawartych w zadaniach w emailu.
Matematyka w kuchni, ze smakiem czyli angażowanie dzieci w świąteczne wypieki, odmierzanie łyżką, szklankami, szczyptą produktów sypkich, zapamiętywanie kolejności działania;wsypywanie, mieszanie, dolewanie itp. A potem wyczekiwanie, mierzenie czasu, ustawianie zegara, licznika termometru. Porządkowanie kuchni i utrwalanie pojęć ;na lewo, na prawo, w drugiej szufladzie, rozwiązywanie zadań matematycznych Kart Pracy zawartych z emailu. Nakrywanie do stołu zgodnie z zasadami savoir-vivru. Smakowanie, wąchanie, krojenie, mieszanie czyli wszystkie zmysły pracują jednocześnie. A w kwestii jaj wielkanocnych...kurze, przepiórcze, gęsie, strusie i temat kolejny...skąd się wzięło pisklę?
Przedszkolak tworzy czyli plastyka,,,przede wszystkim ozdabiamy wielkanocne jajeczka w sposób dowolny, smarujemy klejem, obtaczamy w kaszy, maku, kolorowej posypce itd. Wycinamy serwetki, tworzymy dużeee kurczaki i ozdabiamy nimi okno albo klatkę w bloku ,żeby sąsiadom było wesoło.(POMYSŁ P. Ewy)
Muzyka; zachęcamy do skorzystania z przesłanych linków do Aktywnego słuchania muzyki met. Batii Strauss, dzieci znają już kilka sposobów zabawy, rodzice pozwólcie im być sprawczym i róbcie to, co każą.
Zabawy na Wielkanoc czyli co zrobić z tym jajkiem? wyścig w przenoszeniu w łyżce, ale ugotowanego, podaj dalej, czyli jak uczyć delikatności, to może być surowe...ćwiczenia sprawności rąk, uważności i koordynacji w oddzielaniu białka od żółtka, niedługo starszak sam zrobi tez jajecznicę lub kogel mogiel.
grafomotoryka zadania zawarte w załącznikach, zdobienie mazurków, tortów, wykonywanie kompozycji z jajek, ogórków, szczypiorku i co tam przyjdzie do głowy...
zabawy badawcze czyli bicie piany, mieszanie, farbowanie w cebuli, barwinku- wszystko, co się zmienia pod wpływem czegoś