Kształtowanie wrażliwości muzycznej dzieci poprzez zabawy z ddzwiękiem, rytmem i melodią. Poznanie pojęć związanych z instrumentami, muzyką, procesem muzycznym, rozróżnianie gatunków muzycznych ( do słuchania, do tańca, relaksu, przekazania jakiejś treści)
Wprowadzenie litery i głoski h,H drukowanej i pisanej. Doskonalenie umiejętności tworzenia z głosek słów, z liter wyrazów, składanie głosek w słowo, liter w wyraz. Ćwiczenia percepcji wzrokowej, stymulowanie logicznego myślenia przez zagadki, rozwijanie percepcji słuchowej w rozróżnianiu dzwięków długich, krótkich, reagowanie na rodzaj muzyki, improwizowanie ruchowe utworu muzycznego wg. pomysłu dzieci. Utrwalanie umiejętności przeliczania i zapisywania liczby, czerpanie radości z aktywnego słuchania muzyki, tworzenie instrumentów, wyrażanie siebie podczas słuchania utworów muzycznych
propozycje do realizacji:
1. Dorosły czyta wiersz ( zawarty w skrzynce emeilowej) Dzieci wypowiadają się na temat wiersza, wspólnie z rodzicami poszukują ciekawych dzwięków wokół siebie; przedmioty, meble, naczynia) tworząc własny rytm. Można aktywnie instrumentować utwór Pizzicato, Cantry dance- link podany w mailu.
2.Zagadki muzyczne, dziecko zgaduje o jakich instrumentach jest zagadka, dzielimy na sylaby nazwę instrumentu, znajdujemy jego dzwięk w internecie, rozwiązujemy zadanie Muzyczny sklep. Zapoznajemy się z wyglądem instrumentu harfa, opisujemy sposób grania. Demonstrujemy wyraz HARFA, wskazujemy pierwszą literę , wielką i małą, drukowaną, poszukujemy słów z głoską h, czytamy wiersz o literce H, rozwiązujemy kolejne karty pracy czyli ćwiczymy dotykiem, wodząc po wzorze literę h,H wypełniamy kolorem, wyklejamy lub rozmazujemy plasteliną wg. pomysłu. Wybrzmiewamy głoskę H głośno, próbujemy określić skąd się wydobywa, wykorzystujemy np. lusterko przyłożone do ust i obserwujemy parę na lusterku, głośno wypowiadamy hej hej hop hop huhu ha itp. ćwicząc w ten sposób emisję głosu.
3. Tworzymy instrumenty np. gitarę z pudełka po chusteczkach lub ksylofon z rolek po papierach, a może realizujemy własne pomysły. Zabawa w rytm czyli dorosły zapisuje na pasku papieru w szeregu kreski i kropki ok.5,6 długi dzwięk to kreska ,krótki- kropka. Dziecko próbuje za pomocą dmuchania w tubę po rolce papieru odtworzyć zapis rytmu,przez wypowiadanie "tu" lub "tuuu",dorosły może odtwarzać rytm wymyślony przez dziecko
4. Słuchamy ciszy- wyłapujemy dzwięki z otoczenia ,najlepiej przy otwartym oknie a potem włączamy dynamiczną muzykę zachęcając dziecko do energicznego tańca, zatrzymujemy w momencie ,kiedy dziecko jest bardzo rozruszane,mówiąć; brak prądu- dziecko musi w bezruchu wytrzymać porzerwę.W taki sposób uczymy dziecko hamowania i pobudzania ruchu i ćwiczymy szybką reakcję na bodziec.
5. Zabawa doskonaląca percepcję słuchową; wrzucanie do pudełka kamyczka, piłeczek lub fasoli a dziecko odwrócone tyłem liczy ile wpadło do pudełka, utrudnienie; dziecko zapisuje cyfrą lub kreseczkami, kropkami, zamieniamy role aby dziecko czuło się sprawczym. Karty pracy z sylabami, czytamy (dziecko czyta) wszystkie sylaby, zaznaczając czerwoną pętlą te z głoską h, przeliczamy ile podkreśliliśmy, chyba przekroczymy 10.
6. Malujemy muzykę, przygotowujemy wszystkie kolory flamastrów i otwieramy z zakrętek. Słuchamy kilka razy krótkiego fragmentu dowolnej muzyki wybranej przez rodzica, prosimy aby dziecko narysowało za pomocą linii, kropek, kresek,itp. to co sobie wyobrażają pod wpływem słuchania tej muzyki.Na pewno będzie to wspaniała grafika, jeżeli kilka razy wykonamy to ćwiczenia razem z całą rodziną tworząc super dzieło na dużym formacie.
7.Bawimy się muzyką, cicho, głośno. Wybieramy się na wirtualny koncert orkiestry symfonicznej tak aby było widać dyrygenta, orkiestrę, reakcję widowni, a po powrocie włączamy utwór Cantry dance i bierzemy do ręki instrumenty typu szuraki, drapaki i jakiekolwiek inne ...naczynia kuchenne , patrzymy na dyrygenta, którym jest nasza pociecha i gramy!!!